Czy też karzesz pracowników, za to, że coś usprawnią?

Jeżeli chcesz, żeby Twoi pracownicy usprawniali Twoją firmę, to po pierwsze: 
PRZESTAŃ IM PRZESZKADZAĆ❗

Zanim jednak zaczniemy uprawomocniać pracowników, to przyjrzyjmy się jednak dokładnie procesowi usprawniania w firmach.

Zazwyczaj firmy uznają, że każde usprawnienie jest tak samo ważne i zachęcają pracowników do szukania miejsc, gdzie można coś poprawić. Nazywa się to „Kaizen” i zakłada, że suma drobnych usprawnień da globalne usprawnienie – czyli cała firma będzie lepsza. Problem leży w tym, że nie każde ulepszenie poprawia firmę. Są takie miejsca, gdzie poprawa lokalnej efektywności, powoduje pogorszenie w innym miejscu firmy. Przykład?

Weźmy firmę produkcyjną – zwiększenie partii produkcyjnej zmniejsza ilość przestawień. Wskaźnika OEE rośnie, cena jednostkowa kosztu produkcji spada. Czyli jest super. Jednak NIE!

Zwiększenie partii produkcyjnych powoduje najczęściej wydłużenie czasu realizacji zleceń. Rośnie tzw. Lead Time, czyli czas od momentu przyjęcia zamówienia do jego realizacji. To prowadzi do pogorszenia relacji z klientami. Sprzedaż musi proponować niższe ceny, lepsze warunki płatności. Firma może na tym stracić i zwykle tak się dzieje.

Takich sytuacji jest znacznie więcej.

Jak zatem usprawniać firmę, żeby to miało sens? Przede wszystkim musimy wiedzieć, co w obecnej sytuacji jest ograniczeniem firmy.

Co to jest ograniczenie firmy? Definicja jest prosta: Ograniczenie to coś, co nie pozwala firmie zwiększać zysków.

Ale tak konkretnie to może być bardzo wiele różnych przyczyn, dla których firma nie rośnie. Mogą one być wewnątrz firmy: np. zbyt mało pracowników, albo na zewnątrz: zbyt mało klientów. Mogą być fizyczne: np. jakaś maszynka, mogą być niefizyczne: np. przekonanie, że produkcja musi się odbywać w taki, a nie inny sposób.

Dlatego usprawnianie firmy przez pracowników musi prowadzić do poprawy w obszarze, który jest ograniczeniem!

Skoro tak, to pracownicy muszą wiedzieć, co w danej chwili ją ogranicza w rozwoju. Wtedy możemy kazać im ją usprawniać.

Wróćmy do tego, czym jest przeszkadzanie pracownikom w usprawnianiu firmy:
⚙ kazanie im wykonanie tego samodzielnie, bez wsparcia szefostwa,
⚙ obarczanie ich dodatkową pracą,
⚙ brak docenienia po usprawnieniu,
⚙ płacenie im za pomysły ⁉ (tak, płacenie za pomysły to zły pomysł),
⚙ brak faktycznego wsparcia w realizacji usprawnienia,
⚙ i chyba najgorsze: zwalnianie ludzi w wyniku usprawnienia…

Aby pracownik usprawniał firmę, to musi być pewien, że będzie doceniony i długoterminowo na tym nie straci.

Jeżeli chcesz uniknąć tych błędów to daj znać: napisz komentarz lub skorzystaj z formularza do kontaktu:

Leave a Reply