Roman, jaki masz konflikt?

– Szefie, nie będziemy płacić za tę reklamację – powiedział Piotr.

Piotr był brygadzistą trzyosobowego zespołu, który montował panele fotowoltaiczne.

Ostatnio klient firmy zażądał obniżki ceny, bo podczas montażu zostało rozbite okno i w pokoju trzeba było posprzątać szkło. Ubezpieczenie OC firmy pokryło koszty naprawy okna, ale za posprzątanie już nie zwrócono. Brygada Piotra mogłaby posprzątać, ale szef nie zgadzał się, żeby zrobiła to w godzinach pracy, a na dodatek musieliby pokryć koszty dojazdu do klienta. Klient sam posprzątał.

Dlaczego szef się nie zgadzał na sprzątanie w godzinach pracy? Po pierwsze brygada musiałaby poświęcić czas na dojazd i powrót od klienta, a po drugie w tym czasie było tak wiele zamówień na montaż, że każdy dzień kiedy brygada nie pracuje u klienta to duża strata dla firmy. Jak duża? Średnio 5 000 zł zysku.

– Piotr, ja z Tobą nie będę dyskutował. Jak klient chce 3000 zł, to każdy z Was musi zapłacić po 1000! Ciesz się, że nie musieliście do niego jechać to, bo  by was kosztowało po 2000 zł. – rzucił szef.

– Ale jak? Za co te 2000? – Piotr był w szoku.

– No jak to? Za dzień waszego przestoju firma traci 5000 zł, a 1000 to koszty dojazdu…

– Tak nie można! – Piotr był wściekły. – To ja się zwalniam!

– Przemyśl to. Gdzie znajdziesz pracę za takie pieniądze, jak masz u mnie? – Próbował go przekonać szef. Ale Piotr już wyszedł z gabinetu.

Roman, bo tak miał na imię szef, wybrał numer do Jacka – konsultanta narzędzi myślowych TOC. Już nie raz pracowali razem nad rozwiązaniem konfliktów, ale ten wydawał mu się nie do rozwiązania…

– Jacek, ja już z nimi nie wytrzymam. Przecież oni mnie puszczą z torbami. – Roman dramatyzował.

Jacek jednak dobrze znał Romana i wiedział, że przesadza…

– O co chodzi? – spróbował się dowiedzieć więcej.

– Ja już nie mogę płacić za ich błędy! Muszą zapłacić za reklamacje. Ja na każdej reklamacji jestem do tyłu o co najmniej 6 kawałków, ale jak im każę płacić za reklamacje, to się pozwalniają, a mam teraz żniwa… – powiedział Roman.

– Romek, to mi wygląda na typowy konflikt. O 13 będę miał dwie godziny, to się połączymy online i zobaczymy, co się da zrobić.

Jacek był pewien, że na pewno uda się znaleźć jakieś rozwiązanie, bo nie raz już rozwiązywał konflikty, które wydawały się być nierozwiązywalne, a udało się znaleźć rozwiązanie Win – Win.

Niestety, tym razem nie było tak łatwo. Po 2 godzinach pracy byli w punkcie wyjścia. Nadal jedyne co im się nasuwało, to aby Roman nadal pokrywał koszty reklamacji i utraconych zysków…

– Wiem, co zrobimy! – rzucił z entuzjazmem Jacek – Rozpiszemy macierz przekonywania do zmian!

Umówili się następny dzień, ale pomimo sporej ilości słów powszechnie uznawanych za wulgarne nadal nie było przełomu, choć pojawiło się światełko w tunelu…

Dlaczego jednak podczas pracy nad macierzą przekonywania do zmian używali wulgarnych słów? Stworzenie Macierzy przekonywania do zmian wymaga „wejścia w buty” osoby, którą chcemy przekonać do zmiany, a że mówimy o budowlańcach, to tam bez „ku…” nie podchodź.

Niestety, macierz wykazała jednoznacznie, ze zmiana jest bardzo zła dla pracowników, a i niekoniecznie dobra dla szefa. Co jednak było tym „światełkiem w tunelu”? Z chmury i macierzy wynikało, że pracownicy czują się podwójnie karani za reklamację. Zrozumienie tego ułatwiło pracę trzeciego dnia.

Podczas trzeciego spotkania nastąpił przełom! Konflikt został przełamany! Jakie rozwiązanie to sprawiło?

Szef zaproponuje brygadom, że jeżeli będą pracować nad reklamacjami w soboty, to nie dość, że ich nie obciąży kosztami, to jeszcze im zapłaci!

Dlaczego? Tu jest duża rola Rachunkowości Przerobowej TOC (Throughput Accunting). Wyliczyliśmy, że dzięki pracy w soboty firma zarobi więcej o ok. 3000 zł za każdą pracę w sobotę. Po prostu, zyski z nadmiarowych prac z nawiązką pokryją koszty pracy w soboty.

Pozostało jeszcze zobaczyć jakie mogą być zastrzeżenia do tego rozwiązania oraz porozmawianie z pracownikami.

Rozwiązanie okazało się sukcesem, bo uwzględniliśmy na dodatek żony pracowników, tj. sprawdziliśmy co one zyskają, a co stracą 😁.

Czy chcesz poznać jak rozwiązywać taki diagram konfliktu? Zapisz się na serię webinarów: https://cutt.ly/Problem_Solvinghttps://cutt.ly/Problem_Solving

Warto się zapisać, nawet, jeżeli nie uda Ci się być na żywo, bo dla osób, które się zapiszą przygotowałem niespodzianki!

Leave a Reply